COMUNICAT EN RELACIÓ A LA SITUACIÓ DE LA POBLACIÓ A AFGANISTAN

La població d’Afganistan ha patit les conseqüències d’un conflicte cruent i ara s’enfronta a un futur incert i a la supressió dels drets humans i fonamentals, que els talibans els hi neguen, especialment a les dones i particularment a les persones i col·lectius impulsors de drets i llibertats. Les imatges de caos i desesperació que ens arriben mostren el que esperen molts ciutadans del règim talibà, terror, crueltat i venjança.

L’Associació Catalana de Juristes Demòcrates, impulsora dels valors de la democràcia i l’exercici de llibertats i drets fonamentals, ha de denunciar la regressió en els drets i llibertats de la població afgana amb l’arribada del règim talibà i demanar a la comunitat internacional que adopti les mesures necessàries per enfrontar els efectes que la post-guerra provocarà a la ciutadania. No podem mantenir-nos en silenci davant la situació de la població quan a la supressió de drets, com sembla que certs mandataris anuncien al justificar la intervenció a l’Afganistan només en la prevenció del terrorisme i no en la protecció de drets i la democràcia, o quan alerten de la necessitat de protegir als països respectius d’aquest flux migratori.
A la necessària autocrítica de la comunitat internacional sobre els errors comesos a la seva missió s’han d’afegir de forma immediata mesures que garanteixin el respecte dels drets humans de la població, l’evacuació segura i l’acollida de les persones que fugen de la societat sense drets, que els talibans proclamaven implantar amb l’eliminació de qualsevol dissidència mitjançant violència i mort. La privació a les dones i de les nenes i nens de drets bàsics, especialment de l’educació necessària pel seu desenvolupament, l’aïllament social de les dones i la manca de protecció davant de la violència, tant a l’àmbit privat com a institucional, tindrà unes conseqüències personals i socials dramàtiques que afectaran successives generacions. Destacar la situació d’extrema vulnerabilitat en que es troben les persones, especialment les dones, que han contribuït a mantenir l’estat de dret amb la seva feina i han assolit llocs de responsabilitat i de rellevància social – com a jutgesses, advocades, professores, periodistes, col·laboradores de forces militars estrangeres,…- que ara temen per la seva vida.

Demanem als governs i institucions, nacionals i internacionals, que assumeixin la seva responsabilitat i protegeixin la vida i els drets de les persones que han d’enfrontar la situació que es viu a l’Afganistan, especialment la de les persones que fugen del país, amb vies de sortida segures i sistemes d’acollida i d’asil que els permetin recuperar la dignitat i l’exercici dels seus drets com a persones, viure en pau i llibertat.

Junta Directiva de l’Associació Catalana Juristes Demòcrates

Barcelona, el 17 d’agost de 2021